tisdag 14 juni 2011

Vad ska jag blogga om nu då? Jo, fördomar mot kyrkomusiker..

Möts av det ibland. Glömmer inte då jag för många år sen var i kontakt med en skola och skulle sjunga lite med barnen där inför nån jul eller skolavslutning. Och ansvarig lärare säger: "Tror du att du kan spela en låt som var med i Melodifestivalen i år? Eller...du kanske bara kan psalmer?"
Sånt händer mig ibland. Liksom: "Och vad jobbar du med när du inte spelar i kyrkan?". Men...det ÄR ju mitt jobb.... "Men alla andra dagar då? Vad gör du då?". Hmmm...Ja....vad gör jag då?
Jo, jag sitter i möten, förbereder större musikevenemang (musikgudstjänster, konserter m m) konfirmandarbetet, begravningar, dop, vigslar, körövningar, arrangerar musik, komponerar, spelar, sjunger... När jag berättar detta har jag fått till svar: "Men ditt riktiga jobb då?".


Nu är det så att det är mitt riktiga jobb. Sen håller jag ju på med massa musik på fritiden också. Och sen det där med att jag bara kan spela psalmer. Jotack, jag är pop/rockmusiker i botten och min samling av CD plattor av klassisk karaktär är snarare klent...(kollegor...detta är pinsamt...) Hyllan (och Spotify) domineras av AC/DC, Chris Norman, Elvis, Sinatra, Bon Jovi, Springsteen, U2, Guns´n Roses, Gary Moore medmera. Och detta är givetvis förklaringen till min förkärlek för gospel. Det är gospel jag brinner för och huvudsakligen har fördjupat mig i. Fast givetvis kan jag min Mozart också;-) Jag var klassiskt skolad från 5 årsålder då jag envist klinkade på pianot efter att precis ha lärt mig noter. Sedan blev det trumpet, klarinett, dragspel, gitarr, elbas och alla andra roliga instrument. Så i musikväg har jag väl alltid lyssnat på o gillat allt från Sousa-marscher till Grieg och hårdrock.


Men det är klart. Jag är kantor. Borde ha veckad kjol, kråsblus, knästrumpor, knut i nacken och glasögon i snöre runt halsen. Kom att tänka på Prussiluskan i Pippi Långstrump, hon ser ut som en kantor som jag tänkte mig då jag var barn. (om jag nu visste vad en kantor var förstås) Men tro inte att kantorer bara kan spela/sjunga psalmer, jobbar i kyrkan på söndagar och egentligen har ett annat jobb. Fördom eller myt? Välj själv...;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar