torsdag 8 november 2012

Begravning

Så många jag har medverkat på.
Över tusen, troligen närmare 1500.
Jag brukar inte sitta på bänken längst fram tillsammans
med mina anhöriga. Jag sitter mitt emellan. Barnens pappa till 
vänster om mig och Jörgen på höger sida. Han håller min hand.
Jag är inte vid sidan om, jag är där, vid den begravning jag har
varit med och planerat i minsta detalj.
De som brukar vara kollegor är nu mina uppdragstagare.
Tiden går sakta, över en halvtimma har vi suttit där
innan klockorna ringer och Jonas Hagström spelar på saxofon
TEARS IN HEAVEN. Så vackert. Precis som det var tänkt.
Hela begravningsgudstjänsten genomsyras av filmmusik.
Precis det han tyckte om.

Jag sjunger. Stänger in mig i min "proffsbubbla" där
jag lämnar alla känslorna utanför. Jag kan det där,
ändå får jag koncentrera mig extra för att inte trilla ur
bubblan. Jag kan det här, jag måste det här...
 MY HEART WILL GO ON.
(..far across the distance and spaces between us...)
Från mamma till en älskad son.
 THE WORLDS GREATEST
Från storebror som tyckte du var bäst av alla.
WHAT A WONDERFUL WORLD
(en önskan om en bättre värld, säkert som den på andra sidan)
Din favoritlåt.

Jonas ord om godhet och ondska ut ifrån Gotham City
och Batmans prespektiv.
Hur mycket du värdesatte din familj och dina vänner.
Att vara en bra förebild.

Alla var där. Familjen och alla vännerna.
Vi sjunger psalmen MÅ DIN VÄG GÅ DIG TILL MÖTES.
(..och tills vi möts igen må Gud hålla, hålla dig i sin hand)

Avslutningsvis temamusiken från FORREST GUMP.
Saxofon och piano.
Vi går ut. Ut till den nya livet som aldrig blir som det gamla,
för DU fattas oss. Ett tomrum som ingen annan nånsin kan fylla.
Kärlekens baksida är sorgen.
Och båda måste vi bära med oss så länge vi lever.



Stort tack till min älskade make för att du alltid finns vid min sida,
tack till familj och släkt, alla vänner i Eskilstuna för stöd, tröst, uppmuntran
och hjälp med praktiska saker,
tack till f d kollegor i Falköping som medverkade i kyrkan i går,
till er som fixat fika, dukat, diskat osv...
Tack till alla ungdomar som skickat mail, sms, brev och kort,
Tack också Mössebergs Kurort som i anledning av
vårt besök gav oss sitt bästa boende (sviten på tredje vån)
Fortsätt vårda kärlek och vänskap och var rädda om varandra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar