söndag 15 september 2013

Ibland går det förvånansvärt bra att springa lite mer än 2 mil....

Då var helgen snart slut (och jag med...sååå trött nu)
Åkte till Stockholm i fredags, kanonväder och mycket folk.
Checkade in på hotellet (Best Western Bentleys på Drottninggatan)
och gick sen till Kungsträdgården och hämtade Jörgens 
startpåse. Jag hade bestämt mig för att avstå loppet då jag,
pga skada i somras inte kunnat träna, jag har totalt sprungit
32 km sen 1/7, och ingen hel mil ens sen Åvarvet i mitten på juni.
(Jag fick upptäcka sen att det var inte löpningen som gjorde att min tå
värkte, utan skorna som tryckte på fel ställen...)

Iallafall åt vi en enkel buffé på hotellet som ingick i priset och tog
sen en promenad på stan. Somnade tidigt....
och vaknade tidigt....

Till Kungsträdgården igen vid 9.30 tiden för att Jörgen
skulle införskaffa lite Maximprodukter till loppet.
Men...under tiden han mittemot NK tar ut pengar på
bankomaten där, är det som om någon knuffar mig i ryggen
och säger: Klart du ska starta i dag! Spring! Spring!
Utan att tänka överhuvudtaget, gjorde jag nåt helknäppt:
-gick till Löplabbet och köpte ett par nya skor, såna lätta med 
tunn sula
-hämtade ut startpåsen vilket gick bra med legitimation då jag 
inte hade med brevet jag fått
-gick till Stadium och införskaffade nya tights, sport-bh,
linne och en hood.
OOOOUPS...!
Började fundera på vad jag ätit till frukost, egentligen...
ägg,bacon, köttbullar, korv...
Hade ju heller inte laddat tidigare i veckan med rätt sorts kost,
rätt mängd protein o kolhydrat.
Dagens lunch blev 2 Maximbars samt en flytande dos strax
innan start.

15:55
PANG! Startskottet....varmt i solen!
Passerade 5 km på drygt 30 min, något snabbare än jag
tänkt mig. Tänkte väl inte alls, bara klara loppet.
12,5 km...passerar slottet igen och möter folk i första
startgrupperna på väg in mot mål.
Vid 13,5 km mötte jag Jörgen som startat en kvart innan mig...
Kilometer 16 och 17 gick segt, konditionen ville öka farten,
men det ville inte benen. Mjölksyra till och från och benen
var tunga...
Sista lilla uppförsbacken på 19,5 km kändes oändligt lång.
Sen var det bara full fart mot mål!
Och tiden blev 3 minuter och 20 sekunder bättre än förra året:-)
Heeelt galet, egentligen, relativt otränad och med nya skor.....
Hämtade ut värdesaker och kläder och gick till hotellet.
Sen stelnade varenda muskel till....

Vi vilade lite och gick ut för att äta middag,
behövde ny energi efter loppet samt att endast ätit
energibars, dextrosol och annat som funkar under ett
långt lopp.

Hemma igen, seg i benen, känns som allt ömmar förutom
just den tå jag hade ont i, men som jag skrev, så tryckte inte
mina nya skor, vilket troligen orsakade problem tidigare i de 
andra skorna.

Så...då blir det några dagars vila och sen sikta mot nästa år,
en bättre träningssäsong och en ännu bättre tid;-)
Mina nya skor, Puma faas 600s.
Kommer bli fler mil i dem!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar