tisdag 26 februari 2013

Tacksamhet och glädje

Min sorg är så stor. Bottenlös och hopplös.
Ändå finns saker som får mig att känna: wow, va kul!

På lördag ska vi ha gospeldag med Jonas Engström.
Ska bli så kul, har sett fram emot detta länge.
Att sjunga gospel gör någonting gott i kropp och själ,
det vet ni som är passionerade gospelsångare.
En inre frid, glädje och tacksamhet.
Kanske ett arv från den första "gospelmusiken",
slavarnas negro sprirituals och deras texter.
Förtvivlan och sorg men också en ärlighet i vad de mest av allt önskade.
Önskan om frihet och försoning
En tanke om att Gud är god även om livet är tufft.
Jag tror det är denna vetskapen som gör gospelmusiken
speciell. Det kommer inifrån, och att få dela
detta med andra och tillsammans är stort.

Let freedom ring from every mountain top
Let freedom ring from every valley low
Let freedom ring across the ocean and the sea
Let freedom ring for you and me

I dag, på 2000-talet, fattiga svarta som lever i ett
oerhört segregerat samhälle i Chicago.
Men deras glädje i att fira gudstjänst, sjunga och dansa.
På söndagar är det fest. Man klär på sig det finaste man har,
går till kyrkan och delar glädjen i Evangeliet och delar 
gemenskapen.
Jag har varit där, sett och känt detta som är så helt annorlunda,
en annorlunda känsla än i Sverige.
Snart bär det iväg igen över Atlanten.
Det känns gott att ha nåt att se fram emot.

Ibland är det svårt att inte gräva ner sig i problem och jobbiga 
saker.Vardagen snurrar på, stress, jobb, mat, barn osv...
Jag försöker ändå vara tacksam för det jag har istället för
att gräma mig över det jag INTE har.
Men ibland är det svårt. Lätt att hamna i en negativ och
destruktiv spiral. Försöker låta bli.

Gud ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden
Gud ge mig sinnesro

CHICAGO MARS 2011


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar